EL
NOSTRE PROJECTE METODOLÒGIC
Partim del punt que l’infant és l’eix vertebrador de l’escola bressol i
per tant la metodologia respon a l’interès primordial dels infants en cada
moment evolutiu, per afavorir el seu creixement integral, a partir de les experiències
i la pròpia acció.
La coeducació és un principi bàsic en tots els plantejaments
educatius que es portin a terme a l’escola. Els missatges que transmet l’Escola
Bressol, han de ser els mateixos per les nenes com pels nens, evitant presentar
uns models d’identificació pensats per valorar la imatge i els comportaments
d’un dels sexes per sobre de l’altre. Per tant apostem per un model integrador
i que fomenti la igualtat d’oportunitats.
L’atenció a la diversitat es promourà de manera que es garanteixi el
respecte a les necessitats individuals de tots els infants i en aquest sentit
es promourà l’educació per la igualtat d’oportunitats.
La trasnversalitat d’alguns aspectes curriculars ens permetrà
anar introduint altres aspectes educatius, com poden ser l’atenció a la
diversitat que es promourà de manera que es garanteixi el respecte a les
necessitats individuals de tots els infants, el respecte a l’entorn natural,
dels espais i recursos materials, el descobriment de les festes populars que
ens permeten apropar a l’infant al saber popular, el català com a llengua
vehicular de l’escola, per tant els documents, activitats, informacions,
etc. seran en català.
El treball en equip forma part d’aquesta proposta metodològica.
Vetllarem perquè el treball que es duu a terme a l’escola bressol tingui una
continuïtat, i estigui plantejat globalment.
La participació activa , entesa com a un procés dinàmic en el que les
educadores, a partir dels objectius, fan a l’infant protagonista del seu procés
de desenvolupament i creixement, mitjançant tasques de experimentació i tota
mena de vivències amb participació activa de l’infant.
La individualització en el que es té en compte el moment evolutiu
de cada nen o nena per afavorir el seu creixement integral i harmònic a partir
de l’experiència i la pròpia acció de l’infant, des del punt de vista que
esdevé una funció constructora i estructuradora de la pròpia personalitat.
La comunicació i coordinació entre l’escola i la família és bàsica, donat
que educar vol dir compartir els avenços de cada infant per tal d’ampliar la
seva experiència i per això és important que els dos ambients en els que es
desenvolupa siguin coherents. L’escola donarà suport i atenció a les famílies
que facin una demanda d’ajuda a nivell educatiu, aquests suport es farà en un
pla d’igualtat amb la família, mai des d’una perspectiva alliçonadora sinó
col·laboradora.
El centre d’interès serà l’eix que enllaçarà totes les activitats
que es facin a l’escola, aquest centre ha de ser quelcom proper a l’infant i
que ens faciliti desenvolupar els
objectius proposats en el projecte escolar. Proposem com a centre d’interès les
estacions de l’any i les festes populars que trobem a cada època de l’any. Això
ens permetrà fer arribar a l’escola les coses que estan passant a l’entorn
familiar i cultural del nostre poble en cada moment puntual ( les fires, Nadal,
carnestoltes...)
Els projectes seran una eina que permetrà proporcionar
experiències diverses als infants i posar al seu abast el nostre patrimoni
cultural i social, i també els aproparem amb món rural i natural. Sobretot
donarem importància als que fan referència al món de la música, l’art i el
cultiu del nostre hort. Inicialment proposem tres projectes per aquesta fi:
Ø “Taller d’art: portem l’art a
l’escola”
Ø “Taller de música: la música
ens ajuda a créixer”
Ø “L’hort de la llar: cuidem,
creixem, produïm...”
Entenem la metodologia de l’Escola Bressol de forma global, ja que, en
aquestes edats els aprenentatges parteixen de l’entorn més proper a l’infant i
aquest entorn és, als seus ulls, concebut com a tot. Apostem per un mètode
global perquè a partir dels interessos reals dels infants, es potencia el major
nombre possible de relacions entre el que ja coneix i la nova informació i
perquè respon a la individualitat de cada infant.
L’educadora pren la seva funció en l’organització de l’ambient
d’aprenentatge i en la mediació entre l’infant i el seu entorn i com a comunicador
del bagatge cultural i social. Es fomenten les actituds positives vers els
aprenentatges, tot estimulant la curiositat, l’observació de l’entorn i l’ interès per la descoberta que esdevé el
punt de partida i la base perquè els infants desenvolupin el gust per aprendre.
El joc ajuda a l’infant a
elaborar les seves experiències adaptant-les a les seves necessitats, el
que afavoreix l’equilibri i domini d’ell mateix i potencia que l’infant es
relacioni amb els seus iguals i aprengui valors de convivència ( compartir,
respecte i diàleg). És una activitat vital i indispensable pel desenvolupament
integral de l’infant, és per això que es potenciarà el joc a partir de
l’organització de les aules en racons de joc donant espai al joc espontani i
lliure, ja sigui a la mateixa classe o altres espais de l’escola, com poden ser
l’aula polivalent, el pati, etc...
Es combinaran aquests moments de joc lliure amb les activitats als
racons on es proposaran uns espais amb activitats dirigides per l’educadora, on
es desenvoluparan diferents projectes de contingut social, natural i cultural:
l’ús del llenguatge, el coneixement d’elements de la cultura popular, la
música, l’art, l’anglès, la psicomotricitat i l’hort.
També es dedicaran espais per la descoberta de l’entorn més proper: el
barri, l’entorn natural de l’escola i el seu entorn social i humà, col·laborant
amb altres entitats del barri fent activitats conjuntes.
Es fomentarà l’autonomia i la iniciativa de l’infant procurant que
visqui experiències d’èxit en aquest sentit, fent que els intents sense
resultats satisfactoris esdevinguin un èxit en el procés del seu aprenentatge.
Les rutines diàries i l’educació dels hàbits són molt importants però
també ho és l’assentament d’uns primers coneixements bàsics, el desenvolupament
emocional de l’infant, el desenvolupament social i el descobriment de l’entorn
més proper.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada